# Nastavni plan i program - SOLFEGGIO od 1. - 6. razreda osnovne glazbene škole

NN 102/2006 (15.9.2006.), Nastavni planovi i programi za osnovne glazbene škole i osnovne plesne škole

MINISTARSTVO ZNANOSTI, OBRAZOVANJA I ŠPORTA

2320

Na temelju članka 24. i članka 30. Zakona o osnovnom školstvu (»Narodne novine«, broj 59/90., 26/93., 27/93., 29/04., 7/96., 59/01., 14/01. i 76/05.), Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa donosi

ODLUKU

O NASTAVNIM PLANOVIMA I PROGRAMIMA ZA OSNOVNE GLAZBENE I OSNOVNE PLESNE ŠKOLE

I.

Ovom se odlukom donosi Nastavni plan i program za osnovnu glazbenu školu, Nastavni plan i program za osnovnu školu funkcionalne muzičke pedagogije, Nastavni plan i program za osnovnu školu klasičnog baleta, Nastavni plan i program za osnovnu školu suvremenog plesa i Nastavni plan i program za osnovnu školu suvremenog plesa Ane Maletić.

II.

Nastavni planovi i programi iz točke I. ove Odluke primjenjivat će se od školske godine 2006./2007.
Sadržaj nastavnih planova i programa iz točke I. sastavni je dio ove Odluke.

III.

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Nastavni plan i program za osnovne muzičke škole (Vjesnik Republičkog komiteta za prosvjetu, kulturu, fizičku i tehničku kulturu SR Hrvatske, broj 12, 19. studenoga 1985.).

IV.

Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja i objavit će se u »Narodnim novinama«.

Klasa: 023-03/06-01/00075
Urbroj: 533-10-06-1
Zagreb, 28. kolovoza 2006.

Ministar

prof. dr. sc. Dragan Primorac, v. r.


PRVI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Upoznati notno crtovlje.
Upoznati note u G i F-ključu.
Prepoznati, pročitati, izvesti i zapisati cijelu, polovinsku, četvrtinsku i osminsku notu.
Prepoznati, pročitati, izvesti i zapisati cijelu, polovinsku, četvrtinsku i osminsku stanku.
Prepoznati i pročitati notni zapis u maloj, prvoj i drugoj oktavi.
Upoznati predznake: povisilicu, snizilicu i razrješilicu.
Obraditi takt, taktnu crtu i predtakt.
Upoznati glazbenu abecedu.
Upoznati solmizacijske slogove.
Upoznati stupanj kao oznaku za mjesto tona u ljestvici.
Upoznati glavne stupnjeve u ljestvici i njihova imena.

OZNAKE I ZNAKOVI
Upoznati oznake za ponavljanje, DC al Fine te prvi i drugi završetak notnog teksta.
Upoznati osnovne dinamičke oznake: forte, piano, mezzoforte i mezzopiano te crescendo i decrescendo.
Upoznati osnovne oznake za brzi, umjereni i spori tempo (allegro, moderato i lento).
Upoznati najčešće oznake za način izvođenja glazbenog djela: cantabile, dolce, grazioso.
Upoznati oznake za legato i staccato.

LJESTVICE
Obraditi C, G i F-dur.
Upoznati strukturu ljestvica, označiti tetrakorde, razlikovati cijeli ton i poluton u ljestvici, upoznat glavne stupnjeve i vođicu.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o durskom tonalitetu te odnosima među tonovima.

MJERA
Upoznati osnovnu podjelu na jednostavne i složene mjere.
Prepoznati i usvojiti dvočetvrtinsku, tročetvrtinsku i četveročetvrtinsku mjeru te odrediti i pravilno izvesti teške i lake dobe u obrađenim mjerama.

INTERVALI
Upoznati cijele tonove i polutonove u obrađenim durskim ljestvicama.

MELODIJA
Pjevati melodije različitih ugođaja, obratiti pozornost na intonacijski čisto pjevanje.
Vježbati:
Intonirati rastavljene akorde glavnih stupnjeva.
Izvoditi melodijske vježbe na notnome modulatoru.
Izvoditi vježbe zamišljanja tona.
Izvoditi litanijske vježbe.
Izvoditi didaktičke melodijsko-ritamske vježbe.
Izvoditi popijevke s tekstom.
Pjevati primjere iz glazbene literature.

RITAM
Usvojiti pojam dobe (četvrtinka) i njezinu podjelu na dva dijela. (Podjelu dobe na četiri jednaka dijela obraditi informativno i vježbati samo s naprednijim učenicima.)
Obraditi znakove kojima produljujemo trajanje tona: ligatura, korona i nota s točkom.
Obraditi sinkopu (unutar četiri dobe).



Predtakt ili nepotpuni takt.


Ritamske kombinacije koje upotrebljavamo u prvom razredu:




Vježbati:
Ritamske primjere.
Primjere za ritamsko čitanje tonova.
Dvolinijske ritamske primjere.

DIKTAT
Prepoznati, zapamtiti i zapisati izvedeni ritam te melodiju istoga i različitog ritamskog trajanja na glazbeno logičnoj cjelini (u pravilu od dva takta).
Pismeni i usmeni:
melodijski diktat,
ritamski diktat,
melodijsko-ritamski diktat.

STVARALAČKI RAD
Vježbati melodijsku, ritamsku i melodijsko-ritamsku improvizaciju.
Zamišljati i spontano izvoditi ritmizirane govorene tekstove (brojalice).
Improvizirati melodiju na tekst brojalice ili dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene pojmove agogike, dinamike (forte, piano), legato, staccato, brzo, sporo…
Slušati:
Narodne i dječje popijevke.
Primjere iz glazbene literature.

DRUGI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Dati pregled vrijednosti nota i stanka: cijela, polovinka četvrtinka, osminka, šesnaestinka i tridesetdruginka.
Upoznati podjelu dobe (u četvrtinskoj, osminskoj i polovinskoj mjeri) na četiri jednaka dijela.
Obraditi tetrakorde u durskim i molskim ljestvicama koji se obrađuju u drugom razredu.
Prepoznati i pročitati notni zapis u G i F-ključu u velikoj, maloj, prvoj i drugoj oktavi.
Učvrstiti znanje o predznacima: povisilica, snizilica i razrješilica.
Tonove čitati abecedom, solmizacijom i neutralnim slogom.
Učvrstiti znanje o predtaktu i upoznati uzmah.

OZNAKE I ZNAKOVI
Učvrstiti dinamičke oznake i upoznati nove; fortissimo, forte, mezzoforte, mezzopiano, piano, pianissimo te crescendo i decrescendo.
Upoznati osnovne oznake za brzi, umjereni i spori tempo: vivo, allegro, presto, andante, moderato, adagio i lento te ritardando i accellerando.
Upoznati najčešće oznake za način izvođenja glazbenog djela: cantabile, dolce, grazioso, animato, marcato…
Ponoviti znanje o oznakama za legato i staccato.

LJESTVICE
Učvrstiti, ponoviti i intonirati C, G i F-dur te obraditi paralelne a, e i d-mol (sve vrste).
Intonativno učvrstiti C, G i F-dur ljestvice, te obraditi sve vrste a, e i d-mol ljestvica.
Upoznati strukturu ljestvica, označiti tetrakorde, u ljestvici prepoznati cijeli ton i poluton, upoznati glavne stupnjeve, vođicu te povećanu sekundu u harmonijskome molu.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o molskim tonalitetima te odnosima među tonovima.
Proširenu ljestvicu rabiti kao notni modulator.

MJERA
Podjela na jednostavne i složene mjere
Osminske mjere: obraditi dvoosminsku i troosminsku mjeru.
Polovinske mjere: obraditi dvopolovinsku i tropolovinsku.

INTERVALI
Prepoznati intervale od prime do oktave po veličini te upoznati njihova imena.
Malu, veliku i povećanu sekundu obraditi po vrsti.
Prepoznati sluhom malu i veliku sekundu na zadani ton.

MELODIJA
Upjevavanje na notnome modulatoru, a posebnu pozornost posvetiti intonacijski čistom pjevanju.
Vježbati:
Intoniranje rastavljenih akorda glavnih stupnjeva ljestvice.
Melodijske vježbe na notnome modulatoru.
Vježbe zamišljanja tona.
Litanijske vježbe.
Didaktičke melodijsko-ritamske vježbe.
Popijevke s tekstom.
Lagane kanone.
Primjere iz glazbene literature.

RITAM
Vježbati:
Ritamske primjere
Primjere za ritamsko čitanje tonova
Dvolinijske ritamske primjere
Predtakt i uzmah


Sinkopa (unutar dvije dobe)


Ritamske kombinacije:






DIKTAT
Prepoznati, zapamtiti i zapisati izvedeni ritam te melodiju istog i različita trajanja na glazbeno logičnoj cjelini (u pravilu od dva tak­ta).
Pismeni i usmeni:
melodijski
ritamski i
melodijsko-ritamski.

STVARALAČKI RAD
Melodijska, ritamska i melodijsko-ritamska improvizacija.
Dovršiti počete melodijske fraze (dominanta – tonika).
Improvizirati melodiju na tekst brojalice ili dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene dinamičke pojmove: forte, piano, legato, staccato, brzo, sporo…
Slušati:
Narodne i dječje popijevke.
Primjere iz glazbene literature.

TREĆI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Učvrstiti znanje o podjeli dobe i vrijednosti nota u četvrtinskoj, osminskoj i polovinskoj mjeri.
Učvrstiti znanje o tetrakordima koji se nalaze u durskim i molskim ljestvicama koje se obrađuju u trećem razredu.
Učvrstiti znanje o funkciji tonova i nazivima glavnih stupnjeva u tonalitetu.
Prepoznati i pročitati notni zapis u G i F-ključu u velikoj, maloj, prvoj i drugoj oktavi.
Učvrstiti znanje o predznacima: dvostruka povisilica i snizilica.
Vježbati transpoziciju notnog teksta u okviru obrađenih tonaliteta.
Vježbati transkripciju u okviru obrađenih mjera.
Oznake i znakovi:
Učvrstiti obrađene agogičke oznake i upoznati nove. Proširiti znanje o oznakama za tempo.
Pjevati melodijsko-ritamske primjere u skladu s označenim dinamičkim oznakama.

LJESTVICE
Učvrstiti ponoviti i intonirati obrađene ljestvice C, G i F-dur te a, e i d-mol.
Obraditi nove: D, B i A-dur te h, g i fis-mol.
Upoznati strukturu ljestvica, zapisati i označiti tetrakorde, u ljestvici prepoznati cijeli ton i poluton, upoznati glavne stupnjeve, vođicu te povećanu sekundu u harmonijskome molu.
Pravilno intonirati ljestvicu i trozvuke glavnih stupnjeva.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o durskim i molskim tonalitetima te odnosima među tonovima.
Proširenu ljestvicu rabiti kao notni modulator.

MJERA
Obraditi četveroosminsku, četveropolovinsku te šesteroosminsku mjeru. Šesteroosminsku mjeru pravilno izvesti kao dvodobnu mjeru s jedinicom mjere (nota s točkom) te promjenu istovrsne mjere unutar primjera.

INTERVALI
Malu i veliku sekundu, malu i veliku tercu, čistu kvartu i čistu kvintu prepoznati, pravilno intonirati i znati zapisati na zadani ton, a ostale ljestvične intervale prepoznati po veličini.
Povećanu kvartu i smanjenu kvintu teoretski obraditi u durskimljestvicama koje se obrađuju u III. razredu.

AKORDI
Obraditi durski i molski kvintakord.

MELODIJA
Muzikalno i logično fraziranje notnog teksta s posebnom pažnjom na intonacijski čisto pjevanje.
Vježbati:
Upjevavanje na notnom modulatoru.
Intonirati rastavljene akorde glavnih stupnjeva ljestvice.
Intonirati melodijske vježbe na notnom modulatoru.
Pjevati vježbe zamišljanja tona.
Litanijskim vježbama svladavat zahtjevnije melodijsko-ritamske probleme.
Pjevati didaktičke melodijsko-ritamske vježbe.
Popijevke s tekstom.
Pjevati lakše kanone i dvoglasne homofone primjere.
Pjevati primjere iz glazbene literature.

RITAM
Vježbati:
Ritamske primjere.
Primjere za ritamsko čitanje tonova.
Dvolinijske ritamske primjere.
Predtakt i uzmah (učvrstiti znanje).
Sinkopa – unutar dvije dobe (učvrstiti znanje).



Nove ritamske kombinacije u trećem razredu:


DIKTAT
Zapamtiti, prepoznati i zapisati izvedeni ritam te melodiju istog i različita trajanja na glazbeno logičnoj cjelini (u pravilu od dva takta).
Oblici jednoglasnog diktata pismeno i usmeno:
melodijski, ritamski, melodijsko-ritamski
prepoznati obrađene intervale te durski i molski kvintakord.

STVARALAČKI RAD
Melodijska, ritamska i melodijsko-ritamska improvizacija.
Dovršiti počete melodijske fraze (dominanta – tonika).
Improvizirati melodiju na tekst brojalice ili dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene pojmove u dinamici i tempu. Prepoznati zvuk različitih glazbala, odnosno različitih izvoditeljskih sastava.
Prepoznati u glazbenoj literaturi malu glazbenu rečenicu.
Slušati:
Narodne i dječje popijevke te primjere iz glazbene literature.

ČETVRTI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Učvrstiti znanje o podjeli dobe u četvrtinskoj, osminskoj, polovinskoj, šestoosminskoj, devetoosminskoj i dvanaestoosminskoj mjeri.
Jednostavne i složene mjere.
Kvintni krug uzlazno i silazno.
Svi predznaci u G i F-ključu.
Čitanje i pisanje nota u opsegu G1 – e3.
Učvrstiti znanje o tetrakordima koji se nalaze u durskim i molskim ljestvicama koje se obrađuju u četvrtom razredu.
Alteracija kao kromatska promjena nekog ljestvičnog tona – dijatonski i kromatski poluton.
Taktiranje novoobrađenih mjera.
Transpozicija notnog teksta u okviru obrađenih tonaliteta.
Transkripcija u okviru obrađenih mjera.
Taktiranje kao novi mogući način označavanja doba u obrađenim mjerama.

LJESTVICE
Intonacijski i teorijski učvrstiti obrađene ljestvice.
Obraditi nove: Es, E i As-dur te c, cis i f-mol.
Upoznati strukturu novih ljestvica, zapisati i označiti tetrakorde, glavne stupnjeve i vođicu.
Pravilno intonirati ljestvicu i rastavljene trozvuke glavnih stupnjeva.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o durskim i molskim tonalitetima te odnosima među tonovima.
Obraditi intonaciju ljestvičnih tetrakorda.
Proširenu ljestvicu rabiti kao notni modulator.

MJERA
Obrada nove devetoosminske i dvanaestoosminske mjere.


INTERVALI
Učvrstiti znanje o intervalima.
Veliku i malu sekstu, veliku i malu septimu čistu oktavu, povećanu sekundu i kvartu i smanjenu kvintu prepoznati, pravilno intonirati i znati zapisati na zadani ton.
Steći osnovno znanje o obratima intervala.

AKORDI
Obrada smanjenog i povećanoga kvintakorda.
Intonacija durska, molska povećanoga i smanjenoga kvintakorda.

MELODIJA
Muzikalno i logično fraziranje notnog teksta s posebnom pažnjom na intonacijski čisto pjevanje.
Vježbati:
Intonirati rastavljene kvintakorde glavnih stupnjeva ljestvice.
Intonirati melodijske vježbe na notnome modulatoru.
Pjevati vježbe zamišljanja tonova.
Litanijskim vježbama svladavate zahtjevnije melodijsko-ritamske probleme.
Intonacija izmjeničnih alteriranih tonova.
Pjevati didaktičke melodijsko-ritamske vježbe.
Popijevke s tekstom.
Pjevati kanone i lagano homofono i polifono dvoglasje.
Pjevati primjere iz glazbene literature.

RITAM
Vježbati:
Ritamske primjere.
Primjere za ritamsko čitanje tonova.
Dvolinijske ritamske primjere.
Sinkopu – unutar jedne dobe.


Nove ritamske kombinacije u četvrtom razredu:

 

DIKTAT
Zapamtiti, prepoznati i zapisati izvedeni ritam te melodiju istog i različita trajanja na glazbeno logičnoj cjelini. Postupno proširiti opseg zadatka. Razvijati učenikova znanja i sposobnosti te glazbeno pamćenje.
Oblici jednoglasnog diktata pismeno i usmeno:
Melodijski s pomacima izmjeničnih alteriranih tonova.
Ritamski.
Melodijsko-ritamski (dijatonski).
Prepoznati kvintakorde i obrađene intervale.
Prepoznati tetrakorde.
Dvoglasje – slušati i prepoznati harmonijske intervale.

STVARALAČKI RAD
Melodijska, ritamska i melodijsko-ritamska improvizacija.
Dovršiti počete melodijske i ritamske cjeline (dominanta – tonika)
Samostalno stvoriti ritamsko-melodijsku cjelinu.
Realizirati melodiju na tekst dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene pojmove u dinamici i tempu. Prepoznati zvuk različitih glazbala, odnosno različitih izvoditeljskih sastava. Prepoznati u glazbenoj literaturi malu glazbenu periodu i sekvenciju kao element razvoja skladbe.
Slušati vrijedna glazbena djela u cilju razvijanja glazbenog ukusa kod učenika.

PETI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Učvrstiti znanje o podjeli dobe u dosad obrađenim mjerama te u novim: petoosminskoj, petočetvrtinskoj, sedmoosminskoj i sedmočetvrtinskoj mjeri.
Kvintni krug uzlazno i silazno. Naučiti nizati ljestvice.
Čitanje i pisanje nota u opsegu G1 – c3.
Učvrstiti znanje o tetrakordima.
Izmjenična i jednostavna kromatska alteracija ljestvičnih tonova.
Transpozicija i transkripcija notnog teksta.
Tempo i agogika – proširiti pojmove.
Dijatonska modulacija iz dura u naravni mol i iz dura u dur za kvintu uzlazno i kvintu silazno.
Mnogostranost kvintakorda u duru i harmonijskome molu.
Obrati durskoga i molskoga kvintakorda.

LJESTVICE
Intonacijski i teorijski učvrstiti obrađene ljestvice.
Obradit nove: H, Des i Fis-dur te gis, b i dis-mol.
Upoznati strukturu novih ljestvica, zapisati i označiti tetrakorde i glavne stupnjeve.
Pravilno intonirati ljestvicu i rastavljene trozvuke glavnih stupnjeva.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o durskim i molskim tonalitetima te odnosima među tonovima.
Intonacija ljestvičnih tetrakorda.
Proširenu ljestvicu rabiti kao notni modulator.

MJERA
Obrada novih mjera (samo informativno)  


INTERVALI
Učvrstiti znanje o intervalima.
Veliku i malu sekstu, veliku i malu septimu čistu oktavu i sve ljestvične povećane i smanjene intervale prepoznati, pravilno intonirati i znati zapisati na zadani ton.
Učvrstiti znanje o obratima intervala.
Intonacija povećane kvarte i smanjene kvinte.

AKORDI
Intonacija durska, molska povećanoga i smanjenoga kvintakorda.
Obrada durskog i molskog sekstakorda i kvartsekstakorda.
Intonacija dominantnog septakorda u duru i harmonijskome molu.

MELODIJA
Muzikalno i logično fraziranje notnog teksta s posebnom pažnjom na intonacijski čisto pjevanje.
Vježbati:
Intonirati rastavljene kvintakorde glavnih stupnjeva ljestvice.
Pjevati vježbe zamišljanja tonova.
Litanijskim vježbama svladavati zahtjevnije melodijsko-ritamske probleme.
Intonacija izmjeničnih i prohodnih kromatskih tonova (vježbati na notnome modulatoru).
Pjevanje didaktičkih melodijsko-ritamskih primjera.
Popijevke s tekstom.
Pjevati dvoglasne i lagane troglasne kanone te homofono i polifono dvoglasje.
Pjevati primjere iz glazbene literature.
Melodijsko-ritamski modulativne primjere iz dura u paralelni mol i iz dura u dur za kvintu uzlazno i kvintu silazno.

RITAM
Vježbati:
Ritamske primjere.
Primjere za ritamsko čitanje tonova.
Dvolinijske ritamske primjere.
Nove ritamske kombinacije u petom razredu:

DIKTAT
Zapamtiti, prepoznati i zapisati izvedeni ritam te melodiju istog i različita trajanja na glazbeno logičnoj cjelini. Postupno proširiti opseg zadatka. Razvijati glazbeno pamćenje.
Oblici jednoglasnog diktata pismeno i usmeno:
Melodijski – s pomacima izmjeničnih alteriranih tonova.
Ritamski.
Melodijsko-ritamski (dijatonski).
Prepoznati obrađene intervale, kvintakorde i njihove obrate.
Prepoznati tetrakorde.
Dvoglasje (kraći niz harmonijskih intervala).

STVARALAČKI RAD
Melodijska, ritamska i melodijsko-ritamska improvizacija.
Dovršiti započete melodijske i ritamske cjeline (dominanta – tonika).
Samostalno stvoriti ritamsko-melodijsku cjelinu.
Realizirati melodiju na tekst dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene pojmove dinamike i tempa. Prepoznati zvuk različitih glazbala, odnosno različitih izvoditeljskih sastava. Osvijestiti najjednostavnije oblike iz svirane literature.
Dvodijelna i trodijelna pjesma.
Slušati vrijedna glazbena djela u svrhu razvijanja glazbenog ukusa kod učenika.
Upoznati osnovne različitosti pojedinih razdoblja i njihovih glazbenih predstavnika.

ŠESTI RAZRED

GLAZBENA PISMENOST
Učvrstiti znanje o podjeli dobe u dosad obrađenim mjerama.
Učvrstiti gradivo o složenim i mješovitim mjerama.
Kvintni krug uzlazno i silazno. Učvrstiti obrađeno gradivo.
Čitati i pisati note u G i F-ključu.
Vježbati izmjeničnu i kromatsku alteraciju ljestvičnih tonova.
Naučiti enharmonijsku zamjenu tona.
Svladati transpoziciju i transkripciju notnog teksta.
Tempo i agogika – proširiti pojmove.
Znati dijatonsku modulaciju.

LJESTVICE
Intonacijski i teorijski učvrstiti obrađene ljestvice.
Pjevati nove: Ges, Cis i Ces-dur te es, ais i as-mol i rastavljene trozvuke glavnih stupnjeva.
Upoznati strukturu novih ljestvica, zapisati i označiti tetrakorde, glavne stupnjeve i vođicu.
Pjevajući ljestvice, razvijati zvukovnu predodžbu o durskim i molskim tonalitetima te odnosima među tonovima.
Pjevati pet vrsta tetrakorda i naučiti njihovu mnogostranost u duru i harmonijskome molu.
Proširenu ljestvicu koristiti kao notni modulator.

MJERA
Utvrditi naučene mjere.

INTERVALI
Učvrstiti znanje o intervalima.
Sve intervale intonirati i znati zapisati na zadani ton.
Podjela na konsonantne i disonantne intervale.

AKORDI
Obrati durskoga, molskoga povećanoga i smanjenoga kvintakorda.
Mnogostranost durskoga, molskoga, povećanoga i smanjenoga kvintakorda u duru i harmonijskom molu.
Intonacija durskoga, molskoga povećanoga i smanjenoga kvintakorda te dur i mol sekstakorda i kvartsekstakorda.
Dominantni septakord i obrati:
Mnogostranost dominantnog septakorda u duru i harmonijskom molu.
Na zadanom tonu graditi dominantni septakord i obrate te odrediti njihovu mnogostranost u duru i harmonijskom molu.
Intonacija dominantnog septakorda i obrata.

MELODIJA
Muzikalno fraziranje notnog teksta s posebnom pažnjom na intonacijski čisto pjevanje.
Vježbati:
Intonirati rastavljene kvintakorde glavnih stupnjeva ljestvice.
Intonirati melodijske vježbe na notnome modulatoru.
Pjevati vježbe zamišljanja tonova.
Litanijskim vježbama svladavati zahtjevnije melodijsko-ritamske probleme.
Intonirati izmjenične alterirane tonove, tonove u kromatskom prolazu te unutar laganijeg. melodijskog skoka u duru i molu.
Pjevati didaktičke melodijsko-ritamske primjere.
Popijevke s tekstom.
Pjevati dvoglasne i lagane troglasne kanone te homofono i polifono dvoglasje.
Pjevati primjere iz glazbene literature.
Intonirati sve vrste tetrakorda na zadane tonove.
Dijatonska modulacija – osjetiti prijelaz iz jednoga u drugi tonalitet.

RITAM
Vježbati:
Ritamske primjere.
Primjere za ritamsko čitanje tonova.
Dvolinijske ritamske primjere.
Nove ritamske kombinacije u šestom razredu:


DIKTAT
Zapamtiti, prepoznati i zapisati izvedeni ritam te melodiju istog i različita trajanja na glazbeno logičnoj cjelini. Postupno proširiti opseg zadatka.
Razvijati učenikova znanja i sposobnosti te glazbeno pamćenje.
Oblici jednoglasnog diktata pismeno i usmeno:
Melodijski s pomakom izmjeničnih i prohodnih alteriranih tonova.
Ritamski.
Melodijsko-ritamski s jedostavnim kromatskim pomacima.
Prepoznati obrađene intervale, kvintakorde i njihove obrate.
Prepoznati tetrakorde.
Prepoznati dominantni septakord i obrate.
Dvoglasje – slušati i prepoznati harmonijske intervale.

STVARALAČKI RAD
Melodijska, ritamska i melodijsko-ritamska improvizacija.
Dovršiti počete melodijske i ritamske cjeline (dominanta – tonika).
Samostalno napisati melodijsko-ritamsku cjelinu.
Realizirati melodiju na tekst dječje pjesmice.
Improvizirati melodiju na notnome modulatoru.

SLUŠANJE GLAZBE
Slušajući glazbu, prepoznati usvojene pojmove u dinamici i tempu. Prepoznati zvuk različitih glazbala, odnosno različitih izvoditeljskih sastava. Osvijestiti najjednostavnije oblike iz svirane literature.
Dvodijelna i trodjelna pjesma.
Slušati vrijedna glazbena djela u svrhu razvijanja glazbenog ukusa kod učenika.
Upoznati osnovne različitosti pojedinih razdoblja i njihovih glazbenih predstavnika.

MOGUĆA LITERATURA ZA SOLFEGGIO ZA OSNOVNU GLAZBENU ŠKOLU

ADAMIĆ, Tomislav, Solfeggio I., II., III. za osnovnu glazbenu školu, Muzička naklada, Zagreb, 1972.
ANTONIĆ, Božo, Muzička početnica, Školska knjiga, Zagreb, 1956.
ANTONIĆ, Božo, Muzička vježbenica, Školska knjiga, Zagreb, 1955.
BEGOVIĆ, Lili, Solfeggio za VI. razred osnovne glazbene škole, Vlastita naklada, Zagreb, 1991.
GOLČIĆ, Ivan, Priručnici od I. do VI. razreda za solfeggio za glazbene škole,
HKD sv. Ćirila i Metoda, (Društvo sv. Jeronima), Zagreb, 1993.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 1, Udžbenik za 1. razred solfeggia za osnovne glazbene škole, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2003.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 1, Priručnik za učitelje za 1. razred solfeggia u osnovnim glazbenim školama, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2003.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 2, Udžbenik za 2. razred solfeggia za osnovne glazbene škole, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2004.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 2, Priručnik za učitelje za 2. razred solfeggia u osnovnim glazbenim školama, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2004.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 3, Udžbenik za 3. razred solfeggia za osnovne glazbene škole, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2005.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 3, Priručnik za učitelje za 3. razred solfeggia u osnovnim glazbenim školama, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2005.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 4, Udžbenik za 4. razred solfeggia za osnovne glazbene škole, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2006.
GOLČIĆ, Ivan, Solfeggio 4, Priručnik za učitelje za 4. razred solfeggia u osnovnim glazbenim školama, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2006.
GOLČIĆ, Ivan, Višeglasni solfeggio za glazbene škole, HKD sv. Ćirila i Metoda, (Društvo sv. Jeronima) Zagreb, 1997.
GOLČIĆ, Ivan, 999 glazbenih tema iz glazbene literature za solfeggio u osnovnim glazbenim školama, HKD sv. Jeronima, Zagreb, 2001.
GÜRTL, Dragan, Priručnik za solfeggio – Dijatonika, vlastita naklada, Zagreb, 1958.
GÜRTL, Dragan, Priručnik za solfeggio – Alteracija, vlastita naklada, Zagreb, 1965.
GÜRTl, Dragan, Priručnik za solfeggio – Dvoglasje, vlastita naklada, Zagreb.
KAIĆ, Vera, Alteracije I. dio. Priručnik za osnovne glazbene škole, MUSIC PLAY, Zagreb, 2004.
KAIĆ, Vera, Alteracije II. dio – Kromatika. Priručnik za srednje glazbene škole, MUSIC PLAY, Zagreb, 2005.
KAIĆ, Vera, Ritam. Zbirka primjera za vježbu i diktat za osnovne glazbene škole, MUSIC PLAY, Zagreb, 2005.
KAZIĆ, Josip, Kako nastaje melodija Školska knjiga, Zagreb, 1993.
LAZARIN, Branko, Solfeggio 1. i 2., Školska knjiga, Zagreb, 1992.
MAGDALENIĆ, Miroslav, Jednoglasni i dvoglasni solfeggio 1-2 svezak, Muzička naklada, Zagreb, 1972.
MARKOVIĆ, Adalbert, 555. izabranih tema za solfeggio, Školska knjiga, Zagreb, 1971.
MARKOVIĆ, Adalbert, 222. izabranih tema za solfeggio, Školska knjiga, Zagreb, 1989.
MATZ, Rudolf, Vježbe za solfeggio i diktat od 1 do 6., Muzička naklada, Zagreb, 1964.